V prírode prežijú stovky rokov. Kam však naozaj patria?

Po cestách jazdí čoraz viac áut . Niet sa čomu čudovať, je to predsa komfortný spôsob dopravy a mnohým ľuďom uľahčuje každodenný život a dochádzanie do práce. No zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľko odpadu vznikne z jedného z najdôležitejších komponentov auta? Je to pneumatika, ktorá zabezpečuje autu dobré jazdné vlastnosti počas rôznych klimatických podmienok, no na dosiahnutie skvelých výsledkov je potrebné ich po niekoľkých rokoch či tisíckach kilometrov meniť. Pneumatika sa totiž používaním opotrebúva, guma časom starne a tvrdne, jazdou sa znižuje vrstva plášťa a ak nechceme riskovať pokutu či v horšom prípade šmyk a nehodu, je dôležité dbať na včasnú výmenu. Čo však s odpadom v podobe ojazdených pneumatík?

Kam ich odovzdať?

Každé auto potrebuje maximálne za 8 – 10 rokov (ak sa dovtedy nezjazdia) vymeniť všetky štyri pneumatiky a ak si to vynásobíme obrovským počtom áut na svete, dostaneme nepochybne závratné číslo. Je preto potrebné vedieť, ako s takýmto odpadom narábať. Od roku 2016 vošiel do platnosti zákon o odpadoch 79/2015, ktorý definoval zodpovednosť za nové, ale i za ojazdené pneumatiky po skončení ich životnosti. Aktuálne zber a spracovanie pneumatík patria medzi povinnosti výrobcov a dovozcov pneumatík. Ak si dáte automobil takzvane prezuť do pneuservisu, opotrebované alebo staré pneumatiky od vás musí pneuservis alebo predajca prebrať, a to zadarmo. Zabudnite teda na ich vyhadzovanie ku kontajneru na sídlisku či dokonca niekde do prírody. Nejde totiž o komunálny odpad, ale o špeciálny odpad s charakteristickým spôsobom odovzdávania a spracovania. Okrem toho, že riskujete pokutu za znečisťovanie prostredia, škodíte sebe i okoliu. Pneumatika totiž predstavuje pre prírodu záťaž na stovky rokov, kým sa celkom rozloží. Záleží na prostredí.

Ak ju odovzdáte na zberných miestach (pneuservis, predajňa pneumatík, eshop,...) pomôžete aj priemyslu. „Rozomletý granulát z pneumatiky nachádza ďalšie využitie a vyrábajú sa z neho gumené koberčeky do áut, gumené obrubníky, mozaikové podlahy do interiéru či exteriéru, kvetináče či rohože. Pneumatiky sú využiteľné aj ako protišmykové povrchy napríklad v priemysle. Taktiež sa granulát používa na výrobu odhlučňovacích pásov pre vlaky, električky alebo ako prísada do bezhlukového asfaltu – čiže do výroby nových nehlučných ciest,“ priblížil využitie Ing. Radim Filák, konateľ neziskovej spoločnosti OZV ELTMA. Samotný zber je zákonom určený pneuservisom a predajcom, teda distribútorom, ktorí od konečných užívateľov pneumatiku odoberú bez ohľadu na ich značku, a to aj v prípade, že neplánujete kúpu nových pneumatík, tovaru alebo služby. Likvidácia pneumatiky je totiž už započítaná v cene pneumatiky, keď ju kupujete. Nemusíte sa báť ani toho, ak už nemáte doklad o kúpe pneumatík – nepotrebujete ho. „Záleží na meste či obci, ako stanovuje zber odpadových pneumatík vo VZN (všeobecne záväzné nariadenie). Ak nebude pneumatiky zbierať a ponechá túto povinnosť na predajcovi alebo pneuservise, je vhodné takúto prevádzkareň na svojom území mať a dodržiavanie povinnosti sledovať. V prípade, že predajca alebo pneuservis zákon porušuje, môže podať podnet na prešetrenie na Slovenskú inšpekciu životného prostredia,“ informuje Filák. Po vyzbieraní určitého objemu zabezpečí distribútor zmluvou s výrobcom, dovozcom, prípadne s OZV ich odber a spracovanie.

Čo môže pomôcť?

Nikto však nemôže ľudí prinútiť, aby ojazdené pneumatiky odovzdávali na určených miestach. Čiernym skládkam sa teda nedá úplne zabrániť a je potrebné dostávať do povedomia ľudí, ako správne zaobchádzať s takýmto odpadom. Niektorí totiž ani netušia, že takáto „služba“ zberu pneumatík v takom množstve miest vôbec existuje a že je zdarma. „Počas obdobia nášho fungovania sa nám najviac osvedčila správna osveta. Je potrebné občanov neustále informovať a vzdelávať. Naša spoločnosť už dlhodobo organizuje celonárodnú informačnú kampaň, kde sa snaží prostredníctvom TV, rozhlasu, printových a digitálnych médií informovať konečných užívateľov o ich právach,“ tvrdí Filák. Samozrejme, je aj na mestách a obciach, aké informácie svojim občanom poskytnú a ako ich informujú, kam s odpadom. Obce a mestá sú určite jeden z významných a hlavne dôveryhodných zdrojov informácií pre občanov. Informácie by mali prinášať aj samotné pneuservisy, predajne či eshopy, aby už vopred uvedomili zákazníka, že pneumatiky môže po použití odovzdať na určitých zberných miestach. Ekologické myslenie majú určite aj výrobcovia pneumatík, no vývoj či zloženie plášťov obmedzujú zabezpečenie dostatočnej bezpečnosti na cestách. „Aj v súčasnom zložení ich vieme recyklovať, len ich treba správne a včas odovzdať a výrobca či dovozca sa o ich spracovanie postará,“ uzatvára Filák.

ZDROJ/ autor/ Radoslav Petrík, Hospodárske noviny

Táto stránka používa cookies. Viac informácií o spracovaní Vašich osobných údajov na ich základe a o Vašich právach nájdete v týchto informáciách o ochrane osobných údajov. Nižšie môžete udeliť súhlas so spracovaním osobných údajov pre uvedený účel.
Súhlasím ×